MSC Zoë verliest liefst 270 containers

De MSC Zoé heeft afgelopen nacht op de Noordzee maar liefst 270 containers verloren ter hoogte van Borkum en geen dertig zoals eerder gemeld.

Dat heeft de Kustwacht bevestigd. Er zijn tot nu toe 21 containers teruggevonden op Vlieland, Terschelling en Ameland. Op Texel is voor zover bekend nog niets aangespoeld.

De Kustwacht heeft tevens een waarschuwing uitgedaan op te passen voor drie overboord geslagen containers van de MSC Zoë. Daar zit organisch peroxide in.

Het spul, dat in poedervorm in vaten zit, is gevaarlijk volgens de Kustwacht. "Dwingend advies om bij de containers weg te blijven, niet aan te raken of lucht in te ademen. En om meteen contact te zoeken met alarmnummer 112."

Volgens de Kustwacht bevindt de peroxide zich in een gele container (nummer MSCU3713629), een blauwe container (nummer: CXDU2077321) en een roestbruine container met nummer: TCLU41747408.

De Kustwacht heeft mensen op Vlieland, Terschelling en Ameland opgeroepen niet meer mee te helpen met opruimen van de aangespoelde materialen vanwege de drie nog niet gelokaliseerde gevaarlijke containers.

In de andere containers zaten onder meer auto-onderdelen (stoelen en velgen) en speelgoed. Er spoelden op de andere eilanden ook televisieschermen, meubels en lampen aan. Daar liggen de stranden vol met materialen.

De Zoë is met bijna 400 meter lengte en een breedte van 60 meter een van de grootste containerschepen ter wereld. Er kunnen tegen de 20.000 containers tegelijk mee worden vervoerd.

Containers spoelen aan op Waddeneilanden

Op de Waddeneilanden spoelen momenteel containers en goederen aan die het containerschip MSC Zoë afgelopen nacht op de Noordzee boven Borkum heeft verloren.

Op Texel ligt voor zover bekend niets, maar op Terschelling en Vlieland zijn inmiddels meerdere containers aangespoeld. Volgens de Leeuwarder Courant bevatten die onder meer speelgoed en auto-onderdelen als kuipstoeltjes en autovelgen.

Op de stranden van beide eilanden zijn inmiddels veel mensen in touw om de aangespoelde spullen te jutten en op te ruimen.

De MSC Zoë, één van de grootste containerschepen ter wereld, verloor volgens de Kustwacht afgelopen nacht circa dertig containers. Tot nu toe zijn 18 daarvan gelokaliseerd. "Op Vlieland drie, Terschelling vier en de rest tussen Ameland en Schiermonnikoog."

Het Kustwachtvliegtuig van de Kustwacht is in de lucht om de rest van de containers te achterhalen. De coördinatie van het opsporen is in handen van de Duitse Kustwacht, omdat de Zoë de containers in Duitse wateren verloor.

Volgens de Kustwacht bevindt zich in drie containers organische peroxide. Dat zit in poedervorm in vaten. Gewaarschuwd daar vanaf te blijven als het gezien wordt en brandweer dan wel politie te bellen. "Het is nog niet duidelijk om welk type het gaat en of deze containers inmiddels aan land zijn."

De Zoë is volgens gegevens van Marine Traffic bijna vierhonderd meter lang en bijna zestig meter breed. Het schip is sinds 2015 in de vaart.

MSC ZOE sluit zich aan bij Ranks als 's werelds grootste containerschip

De 19.224 TEU MSC Zoe wordt deze zondag gedoopt in Hamburg, Duitsland, en sluit officieel de zusterschepen MSC Oscar en MSC Oliver aan voor de titel van het grootste containerschip ter wereld door capaciteit te vervoeren.

MSC Zoe is het derde schip in een reeks van zes 19.224 TEU capaciteitsschepen in de zogenaamde 'Oscar Class' van Mediterranean Shipping Company.

Het schip zal opereren op de SWAN-service van MSC tussen Azië en Noord-Europa.

OSCAR CLASS DETAILS:

Gebouwd: DSME in Okpo, Zuid-Korea
Lengte (LOA): ca. 395,4 m
Breedte MLD: 59,0 m
Onderhoudssnelheid: 22,8 knopen bij ontwerpontwerp Brutotonnage: 193,000
ton
Bemanning: maximaal 35 bemanningsleden

Vlieland - strand - containers MSC Zoe

In de nacht van 1 op 2 januari 2019 verloor het containerschip MSC Zoe na het ronden van de VL5 boei ten noorden van Vlieland tot aan de Duitse Waddeneilanden in totaal 277 zeecontainers.

Drie van deze containers spoelden op Vlieland aan.

Een container lag even bewesten het badhuis, de twee andere, nog aan elkaar gekoppeld, lagen nabij dam 17.

 

In de ochtend van 3 januari begon de berging van de drie containers.

Deze foto is een van het beeldverslag van de aanspoeling van de drie containers, en de inhoud van een of meer van deze containers.

 

De container nabij het badhuis was gevuld met overalls voor eenmalig gebruik, van de twee andere was een gevuld met Bellis Throw dekentjes van 140 x 200 cm, de andere met stoelen in diverse soorten en maten.

Op het strand werden verder rode, blauwe, gele en zwarte kinderjasjes gevonden, variërend van jasjes voor baby’s tot zwarte jasjes tot de maat 170.

 

In de namiddag van 3 januari begon het opruimen van het strand en dit kreeg de volgende dag nog een vervolg.

Ook op de andere eilanden spoelden containers en inhoud van containers aan.

Onderzoek naar lading van MSC Zoë

In de haven van Bremen wordt momenteel onderzocht welke containers er bij de MSC Zoë overboord zijn gegaan, wat de inhoud was en hoeveel containers er eigenlijk precies overboord zijn gegaan.

Dat heeft de Kustwacht laten weten. Er is een lijst bekend met alle containers die aan boord waren, maar door de omvang van het schip (400 meter lang, 60 meter breed) moet eerst goed bekeken worden wat er allemaal in zee is verdwenen.

Het schip was volgeladen en er kunnen tegen de 19.000 containers tegelijk aan boord. De Zoe is één van de grootste containerschepen ter wereld.

Er werd aanvankelijk uitgegaan van 30 verloren containers, maar dat werd woensdag bijgesteld naar 270 stuks. Volgens de Kustwacht is dat getal ook nog een schatting, het exacte aantal moet nog duidelijk worden.

Op Terschelling en Vlieland is de 'euforie' over de aangespoelde goederen inmiddels aan het tanen. Er ligt ook veel plastic en piepschuim op het strand en dat is beduidend minder leuk. Op Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog zijn vandaag grote schoonmaakacties van de stranden begonnen. De gemeenten daar hebben vrijwilligers gevraagd mee te helpen.

Op Schiermonnikoog en Ameland zijn inmiddels eveneens containers en losse goederen aangespoeld. Op Schiermonnikoog is ook een zak poeder gevonden, vermoedelijk de organische peroxide waarvoor sinds woensdag wordt gewaarschuwd. De peroxide is een chemisch goedje dat niet aangeraakt moet worden.

Texel lijkt tot nu toe gevrijwaard van aangespoelde containers, wel zijn op diverse plekken langs het strand stoeltjes gevonden. Er was sprake van een mogelijke container bij de Razende Bol, maar dat bleek volgens hulpstrandvonder Hans Eelman, die ter plekke was, een grote boei van de Natuurbeschermingswet die niet helemaal op zijn plek lag. Het is niet uitgesloten dat er alsnog meer spullen op Texel gaan aanspoelen.

Mediterranean Shipping Company, de reder van de MSC Zoë, heeft vandaag laten weten dat er schepen met sonarapparatuur gaan zoeken naar mogelijk al gezonken containers. Wat daar vervolgens mee gebeurt, is nog niet bekend.

De Kustwacht houdt vandaag met behulp van het schip ETV Guardian en het Kustwachtvliegtuig de situatie op zee in de gaten om containers en goederen te lokaliseren. De organisatie houdt ook het andere scheepvaartverkeer op de hoogte van de situatie. De organisatie zegt wel gehinderd te worden door meerdere (sport)vliegtuigjes die komen kijken. "Verzoek is om in de lucht uit het gebied te blijven om gevaarlijke situaties te voorkomen."

De coördinatie van de hulpverlening ligt in handen van de Duitse kustwacht (Havariekommando), omdat de Zoë haar lading in het Duitse deel van de Noordzee verloor. Rijkswaterstaat Zee en Delta en de veiligheidsregio Friesland zijn bij de hulpverlening betrokken, evenals de eilandgemeenten. Reder MSC zegt ook samen te werken met de lokale autoriteiten.

Er wordt onderzoek gedaan naar de oorzaak van de calamiteit. Reder MSC wijt het aan zeer lastig omstandigheden op zee in de nacht van dinsdag op woensdag.

Gevaarlijke stof

In drie containers zit organisch peroxide. Volgens de Kustwacht gaat het om peroxide in poedervorm maar is nog niet duidelijk welke soort het precies is. ,,Het kan gaan om een van twee soorten: een zou bij 50 graden boven nul ontvlammen, de ander is alleen vervuilend, maar het is in beide gevallen niet wat je wilt’’, aldus een woordvoerder van de kustwacht. Afhankelijk van de soort kan peroxide bijvoorbeeld gebruikt worden als bleekmiddel of als grondstof voor vuurwerk.

De Kustwacht raadt vinders aan niet te dichtbij de containers te komen en de hulpdiensten te waarschuwen.

Gloeilampen en speelgoed

Op Terschelling liggen talloze gloeilampen, portemonnees en speelgoeddieren. Op de stranden van beide eilanden is het druk. Veel eilandbewoners zijn met trekkers en karren op het strand om alles op te ruimen, vertelt een ooggetuige. Ook zijn veel mensen aan het strandjutten. Dat mag, want de natte onderdelen zijn waardeloos geworden.

Ook is er een container met tv's aangespoeld, die gretig worden meegenomen. Elders duiken meubels van Ikea op.

Het vliegtuig van de Nederlandse kustwacht vliegt boven de eilanden om de containers te vinden. Door de harde wind (windkracht 8 tot 9) is het lastig in te schatten hoeveel en welke containers in de zee zijn beland, zegt de Kustwacht.

Wie gaat betalen voor de spullen die in de Noordzee drijven?

Stoeltjes, auto-onderdelen, sandalen en flatscreens: tienduizenden kilo's aan troep spoelden de afgelopen dagen aan op de kust van de Waddeneilanden. Tientallen containers drijven nog in de Noordzee of liggen inmiddels op de bodem.

Inmiddels is duidelijk dat er zeker 277 containers van het 400 meter lange containerschip MSC Zoe zijn gevallen. Vrijwilligers, het leger, de provincies en de rederij zelf werken met man en macht om de troep enigszins opgeruimd te krijgen. Maar alle goederen die in de containers vervoerd werden, komen in ieder geval niet meer op hun bestemming aan.

De grote vraag is dan wie dat allemaal gaat betalen. Het meest simpele antwoord is: de verzekeraar. Goederen die vanuit bijvoorbeeld China naar Europa worden vervoerd, hebben namelijk vrijwel altijd een all-in prijs. Daarin zit de prijs (van het product), de verzekering en het vervoer.

Hoe verzeker je de vracht op een containerschip?

Dat gebeurt in vrijwel alle gevallen, vertelt Huib Staal van Interlloyd. Dat bedrijf werkt als schade-expert en agent voor verzekeringsmarkt Lloyds en verschillende - bijvoorbeeld - Chinese verzekeraars. "Achter alle Chinese goederen die getransporteerd worden zitten verkopers. Die sluiten een transportverzekering af bij een Chinese verzekeraar, wij zijn dan de agent in Europa", legt Staal uit.

De meeste polissen zitten inbegrepen bij de verkoopprijs. Als een Chinese verkoper 500 flatscreentelevisies aan Nederland levert, zijn die al all-risk verzekerd voor het transport. Dat geldt voor 'onzeker onheil'. Dat begrip kan uiteen lopen van vulkanische uitbarstingen, piraterij, aanvaringen met havens tot aan 'gevaren van de zee', zoals storm, hoge golven en wat de zee nog meer voor gevaar meebrengt.

"Wanneer zo'n container op de eindbestemming komt en de deuren gaan open en er is schade, dan gaan wij erop af", zegt Staal. Een bedrijf als Interlloyd stelt dan vast hoe groot de schade is en waar die door komt, waarna de verzekeraar uitkeert.

Op zijn beurt gaat de Chinese verzekeraar dan weer naar de rederij die verantwoordelijk was voor de vracht. In dit geval is dat MSC, een grote speler in de zeevracht. Dergelijke bedrijven hebben vervolgens weer een aansprakelijkheidsverzekering die in dit soort gevallen kan worden aangesproken.



'Zo veel containers tegelijk komt zelden voor'

Dat containers overboord vallen gebeurt regelmatig, weet Staal. "Over de hele wereld. Daar verzeker je je ook voor. Soms kom je lastig weer tegen, al raakt een schip er dan meestal maar een paar kwijt. 277 stuks is wel heel erg excessief." 

Om wat voor bedrag het in dit geval zal gaan is nog lang niet duidelijk. Het schip is zo'n 277 containers kwijtgeraakt. "Die zijn totaal verloren", zegt Staal. "Maar de waarde van de goederen verschilt enorm. Er kan voor 25.000 euro in die containers zitten, maar ook voor een half miljoen", zegt hij.

Schade in miljoenen

Het directe schadebedrag voor verloren goederen zou dus grofweg kunnen variëren van 6 of 7 miljoen tot een slordige 140 miljoen. "Er is simpelweg nog niets over te zeggen", weet Staal. De MSC Zoe ligt voorlopig in Bremerhaven, en zal op weg terug naar China eerst Rotterdam aandoen. Op dat moment kan een inschatting worden gemaakt van hoeveel schade er is.

Daarnaast is er nog de schade aan het milieu; de troep die aanspoelt op de Waddeneilanden en in de Noordzee drijft. Rijkswaterstaat en Vlieland hebben de rederij aansprakelijk gesteldvoor die schade. Daarnaast is er een strafrechtelijk onderzoek gestart.